Dit huishoudelijk reglement is vastgesteld en goedgekeurd door de Algemene Vergadering (AV) op 12 april 2025.

Caleidoscoop, landelijke vereniging voor mensen met een dissociatieve stoornis, is gevestigd in Amersfoort en staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 40538536.

Het huishoudelijk reglement is een aanvulling op de afspraken in de statuten. De statuten lees je op www.caleidoscoop.nl/statuten.

Overzicht

Huishoudelijk reglement

1. Lidmaatschap

De leden vormen samen de vereniging. Je bent lid als je

Contributie

De lidmaatschapsperiode loopt gedurende één kalenderjaar (1 januari t/m 31 december)
en kost 25 euro per jaar.

Het lidmaatschap wordt ieder jaar automatisch en zonder aankondiging verlengd.
Betalen kan via automatische incasso of overboeking.

Opzeggen van het lidmaatschap

Uiterlijk 15 december moet je opzegging schriftelijk zijn doorgegeven aan de
ledenadministratie. Je krijgt altijd een bevestiging.

Wat zijn mijn rechten als lid?

Wat verwachten we van jou als lid?

2. Bestuur

Het bestuur bestuurt en vertegenwoordigt de vereniging en handelt in het belang van
de vereniging. Bestuursleden zijn voor die rol door de ledenvergadering gekozen. Het
bestuur is eindverantwoordelijk voor het maken en (toezien op) de uitvoering van beleid
en activiteiten. Daarbij spant ze zich in om leden te betrekken en te raadplegen,
bijvoorbeeld door het organiseren van inspraakbijeenkomsten.

Het bestuur bestaat uit een voorzitter, secretaris, penningmeester en bij voorkeur uit
nog twee tot zes algemeen bestuursleden. Bestuursleden bepalen onderling wie welke
functie krijgt. Bij voorkeur wordt tenminste de helft van het bestuur gevormd door
lotgenoten en/of naasten. Ze ontvangen voor hun inzet een onkosten- en/of
vrijwilligersvergoeding.

Beleid bepalen en besluiten nemen

Het bestuur vergadert minimaal eens per twee maanden en evalueert hun functioneren
minstens een keer per jaar uitgebreid. Bij het voeren van de financiële en
ledenadministratie wordt het bestuur ondersteund door een administratiekantoor.

Het bestuur neemt bestuursbesluiten. Dat betekent dat:

Besluiten die door de leden op de Algemene Vergadering worden genomen, moeten door
het bestuur worden opgevolgd.

Integriteit en vertrouwelijkheid

Bestuursleden gaan zorgvuldig en vertrouwelijk om met alle informatie waar zij toegang
toe krijgen, zowel tijdens als na hun bestuursperiode. Deze vertrouwelijkheid geldt ook
voor kandidaat-bestuursleden.

Wanneer er sprake is van tegenstrijdig belang meldt een bestuurslid dit en geeft die alle
gewenste informatie. Bestuursleden spreken elkaar erop aan als er mogelijk sprake is
van belangenverstrengeling. Ook leden kunnen (vermoedens van)
belangenverstrengeling melden.

Het bestuur vergadert over de kwestie, waarbij het betreffende bestuurslid niet
aanwezig mag zijn. Als er inderdaad sprake is van tegenstrijdig belang, mag dit
bestuurslid niet meestemmen over de zaken waar dit invloed op heeft. Dit wordt
vastgelegd in de notulen.

Aanstelling bestuursleden

Nieuwe bestuursleden worden door de AV benoemd na schriftelijke verkiezing. Bij
voorkeur hebben zij eerst een proefperiode gehad. Na deze proefperiode volgt een
evaluatie, inclusief besluit of iemand zich verkiesbaar stelt.

Als dat zo is, wordt het kandidaat-bestuurslid ingeschreven in de Kamer van Koophandel
(KvK). Deze inschrijving staat los van de verkiezing in de ledenvergadering, en is
wettelijk verplicht.

Kandidaat-bestuursleden moeten, als ze zich verkiesbaar stellen, op de
ledenvergadering aanwezig zijn. Of een schriftelijke bereidverklaring aan de voorzitter
hebben gestuurd. Van ieder bestuurslid is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) vereist.

Schorsing bestuursleden

Een (kandidaat-)bestuurslid, dat herhaaldelijk blijk geeft van ongeschiktheid – of die de
afspraken in de gedragscode, statuten of huishoudelijk reglement schendt, kan door
zowel de leden of het bestuur worden geschorst. De leden nemen het uiteindelijke
besluit op de ledenvergadering. Voor het ontslaan van een bestuurder is een tweederde
meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig.

De leden kunnen zelf het initiatief nemen om een bestuurslid te ontslaan. Dat kan door
van het bestuur te eisen dat zij binnen redelijke termijn een AV organiseren, waarop de
redenen voor eventueel ontslag besproken worden. Daarna volgt een besluit. In de
statuten staat hoe leden dit kunnen doen en wat de voorwaarden zijn.

Einde van het bestuurslidmaatschap

Wanneer een bestuurslid zijn functie neerlegt, brengt deze bij voorkeur minstens drie
maanden van tevoren de andere bestuursleden op de hoogte.

Een bestuurslid dat stopt, draagt zorg voor overdracht van diens taken. Dat houdt in
ieder geval in:

Een afgetreden (kandidaat)bestuurslid wordt volgens de wettelijke termijn
uitgeschreven uit de KvK. Het bestuurslid is aansprakelijk tot het moment dat de
ledenvergadering het bestuur déchargeert (dat wil zeggen dat de leden het werk van
het bestuur goedkeuren en hen daarmee ontslaan van de aansprakelijkheid).

Als een afgetreden bestuurslid één van de gemachtigden is om bankzaken voor de
vereniging te regelen, geldt het volgende:

Wanneer een bestuurslid tijdelijk afwezig of verhinderd is

Als een bestuurslid niet aanwezig is of (tijdelijk) diens taak niet kan uitvoeren, mogen de
andere bestuursleden optreden als plaatsvervanger en besluiten nemen. Wanneer een
bestuurslid langere tijd verhinderd is of diens taak niet kan uitvoeren, maakt het bestuur
daarover aanvullende afspraken met het bestuurslid.

Als gedurende een week of langer, geen enkel bestuurslid bereikbaar of aanspreekbaar
is, hebben de leden de verantwoordelijkheid tijdelijke plaatsvervanger(s) aan te wijzen.
Dit is beschreven in de statuten.

3. Bestuursfuncties

Voorzitter

De voorzitter heeft de algemene leiding van de vereniging en het bestuur, en houdt overzicht over wat er gebeurt in de vereniging. Ook vertegenwoordigt de voorzitter de vereniging. De taken van de voorzitter zijn onder meer:

Secretaris

De secretaris verzorgt de correspondentie en administratie van de vereniging. De
secretaris maakt notulen van vergaderingen, en coördineert of verzorgt de
communicatie met de leden.

De taken van de secretaris zijn onder meer:

Penningmeester

De penningmeester beheert de financiën en de financiële administratie van de
vereniging, en adviseert binnen het bestuur over wat financieel verstandig is. Ook geeft
de penningmeester steeds inzicht in de financiën aan het bestuur.

De taken van de penningmeester zijn onder meer:

Algemeen bestuurslid

Naast de genoemde basisfuncties in het bestuur (voorzitter, secretaris en
penningmeester) kunnen extra bestuursleden worden aangesteld met een bepaalde
portefeuille of kerntaak.

Kandidaat-bestuurslid

Het bestuur kan kandidaat-bestuursleden benoemen. Kandidaat-bestuursleden starten
een proefperiode van ongeveer drie maanden, waarin zij kennis maken met het
bestuurswerk en ingewerkt worden. Na de proefperiode volgt een evaluatie en besluit
door het bestuur over de voortzetting van de samenwerking.

4. Algemene Vergaderingen (AV)

Het bestuur schrijft één keer per jaar – en vaker als dat nodig is – een algemene
vergadering uit.

Oproep tot vergadering

De datum van de AV wordt via de ledenpost en website gedeeld zodra deze bekend is. De oproep voor de algemene vergadering wordt tenminste veertien dagen van tevoren
per post naar alle leden gestuurd. Wanneer dat kan, doet het bestuur dat eerder. De
agendapunten worden – voor zover bekend – in de oproep vermeld.

Voorstel voor agendapunten of bestuursleden door leden

Als lid kun je zelf voorstellen doen voor agendapunten voor de AV. Deze voorstellen voor
agendapunten ontvangt het bestuur het liefst zo snel mogelijk per post of mail, maar
uiterlijk vijf werkdagen voor de AV. Vermeld in je bericht wat je wilt bespreken,
voorstellen of vragen van de ledenvergadering. Je krijgt een ontvangstbevestiging.
Binnengekomen agendapunten worden altijd gemeld op de AV.

Ook mogen leden zelf kandidaat-bestuursleden voordragen op de AV. Dat is mogelijk
door een schriftelijke voordracht te sturen naar het bestuur, ondertekend door minimaal
drie leden. Dit moet minimaal 48 uur voor de start van de vergadering zijn ingediend. Het
bestuur is vervolgens verplicht de ledenvergadering op de hoogte te stellen van deze
voordracht.

Verloop van de vergadering

Digitaal stemmen

Het is mogelijk om digitaal deel te nemen aan de ledenvergadering en te stemmen. Het
bestuur moet deze mogelijkheid dan eerst in de oproep aankondigen. En uitleggen op
welke manier je je stem kunt uitbrengen. Er zijn twee varianten van digitaal stemmen:

De statuten vermelden een aantal voorwaarden voor digitaal stemmen. Eén daarvan is
dat je geïdentificeerd moet kunnen worden.

Stemprocedure

5. Vrijwilligers

Vrijwilligers maken het mogelijk dat de vereniging activiteiten kan bieden aan haar
achterban. Namens de vereniging voeren zij werkzaamheden uit, en ontvangen daarvoor
een onkosten- en/of vrijwilligersvergoeding.

Wanneer een vrijwilliger herhaaldelijk niet in staat of ongeschikt blijkt om diens taken uit
te voeren, en/of de afspraken zoals in onder andere de gedragscode en het
vrijwilligersbeleid niet naleeft, bespreekt het bestuur dit met de vrijwilliger. Het bestuur
kan de vrijwilliger uit diens functie ontheffen. Het bestuur motiveert dat besluit en deelt
dat schriftelijk mee aan de betreffende vrijwilliger, en indien nodig aan de deelnemers
van de activiteit.

Het bestuur kan ook samenwerken met mensen en organisaties die geen lid of
vrijwilliger zijn, maar toch namens de vereniging activiteiten uitvoeren. Bijvoorbeeld bij
projecten. Dan gelden vaak andere afspraken dan hierboven.

Werkgroepen

Vrijwilligers maken deel uit van een of meer werkgroepen. Een werkgroep is een
subgroep van vrijwilligers die zich bezighoudt met het uitvoeren van een bepaalde
activiteit van de vereniging. De activiteiten van de werkgroepen dragen bij aan het
verwezenlijken van de doelen van de vereniging.

Omdat het bestuur eindverantwoordelijk is voor de vereniging en haar activiteiten, heeft
zij een doorslaggevende stem bij besluiten over de werkgroepen. Ze spant zich in om
vrijwilligers en/of leden te betrekken bij besluitvorming.

Werkgroepcoördinator

Elke werkgroep heeft een werkgroepcoördinator. Deze persoon houdt overzicht in de
werkgroep, stuurt aan en is aanwezig op het kwartaaloverleg voor vrijwilligers.
De werkgroepcoördinator heeft als taak:

Bovenstaande taken kunnen ook worden uitgevoerd door andere werkgroepleden. Wel is
er altijd een overzicht van wie wat doet. De taken en bevoegdheden van
werkgroepcoördinatoren worden beschreven in het vrijwilligersbeleid.

Vrijwilligerscoördinator

Het bestuur kan een vrijwilligerscoördinator betrekken. Deze coördineert de inzet van
vrijwilligers en voert bijvoorbeeld de kennismakings- en voortgangsgesprekken met
(aspirant)vrijwilligers.

De taken en bevoegdheden van een vrijwilligerscoördinator worden beschreven in het
vrijwilligersbeleid.

6. Activiteiten van de vereniging

De vereniging organiseert activiteiten die passen binnen de doelstelling van de
vereniging. We gaan ervan uit dat deelnemers aan deze activiteiten de gedragscode
hebben gelezen en zich daaraan houden. Leden kunnen suggesties doen voor
activiteiten en hun voorstel indienen bij het bestuur.

7. Donaties

Donateurs kunnen eenmalig of periodiek de vereniging financieel steunen. Ook leden
kunnen, naast hun contributie, een extra financiële bijdrage doen. Dit kan via
overboeking en automatische incasso; we nemen geen contante donaties aan.

Giften komen altijd volledig ten goede aan de vereniging. Het minimumbedrag van een
donatie is 5 (vijf) euro.

Caleidoscoop heeft de ANBI-status. Daardoor zijn giften onder voorwaarden aftrekbaar
bij de belastingdienst.

8. Slotbepalingen

Een kopie van het huishoudelijk reglement is op te vragen bij het bestuur, en te vinden
op www.caleidoscoop.nl/huishoudelijkreglement. Het huishoudelijk reglement is een
aanvulling op de statuten: www.caleidoscoop.nl/statuten.