Naast de gedragscode die in het algemeen geldt, hebben we voor de gespreksgroepen huisregels. Als je deelneemt aan een bijeenkomst, gaan we er van uit dat je ze hebt gelezen en dat je je aan deze afspraken houdt.

Onder de huisregels vind je aanvullende informatie voor deelnemers: over geld, hulpmiddelen, aanwezigheid van vrijwilligers of bestuursleden, intervisie en verslaglegging en wat je kunt doen bij klachten of problemen.

We zijn samen verantwoordelijk voor de sfeer en veiligheid in de groep 

Ieder is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar/hun eigen welzijn en grenzen 

De gespreksgroepen en vereniging bieden geen therapie, diagnostiek of begeleiding 

Omgaan met dissociatie en triggers 

Privacy en vertrouwelijkheid 

Aanvullende informatie voor deelnemers

Financieel 

Deelname aan de groepsbijeenkomsten is gratis. Lidmaatschap van de vereniging is niet verplicht.

Zijn de bijeenkomsten waardevol voor je en wil je het werk van de vereniging steunen? Dat stellen we erg op prijs, en kan bijvoorbeeld door lid of donateur te worden.  

Hulpmiddelen 

Hulp- of assistentiehond 

Een officiële hulp- of assistentiehond is een wettelijk toegestaan hulpmiddel en is dus altijd welkom. We verwachten dat je hond aan het werk is voor jou, en dus rustig en aangelijnd bij jou is en blijft. Als je hond erg onrustig is of regelmatig blaft, vragen we je om (buiten de zaal) samen tot rust te komen.  

Van de andere deelnemers verwachten we dat zij de hond niet aanspreken of op een andere manier afleiden. Deze is namelijk aan het werk voor z’n mens en heeft daar zijn volledige aandacht voor nodig. 

Rolstoel en andere hulpmiddelen 

We houden er bij het zoeken van een locatie rekening mee dat de ruimtes rolstoeltoegankelijk zijn en dat er een toegankelijk toilet is. Heb je andere hulpmiddelen, zoals een gebarentolk of gebruik je audio-descriptie? We horen het graag, zodat we daar bijvoorbeeld bij de indeling van de zaal rekening mee kunnen houden.  

Aanwezigheid van vrijwilligers of bestuursleden 

Zo af en toe schuift een vrijwilliger-in-opleiding of bestuurslid aan in een groep. Dat kan verschillende redenen hebben. 

Als het gaat om een bestuurslid: 

Als het gaat om een vrijwilliger: 

Wat kun je verwachten van vrijwilliger(s) en de vereniging? 

Er is altijd minimaal één ervaringsdeskundige vrijwilliger aanwezig als facilitator en aanspreekpunt. Ze begeleiden het groepsproces en zorgen voor de randvoorwaarden, zoals het regelen van de locatie. Ze mogen deelnemers er op aanspreken als zij zich niet houden aan de afspraken. Vrijwilligers bieden geen individuele ondersteuning of begeleiding.  

Alle groepen zijn onderdeel van Caleidoscoop. Vrijwilligers zijn actief namens de vereniging en vallen onder haar verantwoordelijkheid. Het bestuur draagt deze verantwoordelijkheid namens de vereniging. Dat betekent ook dat ze zorg draagt voor de groepen en vrijwilligers, en er op let dat de gemaakte afspraken nagekomen worden. Als dat nodig is, handhaaft het bestuur die afspraken. 

Intervisie en verslaglegging 

Vrijwilligers die gespreksgroepen begeleiden, hebben intervisie met elkaar en bespreken hoe het gaat in de groepen. Daarbij brengen ze praktijkvoorbeelden in. Zo ontwikkelen ze zich als gespreksbegeleider en leren ze van en met elkaar. En kunnen we voorkomen dat lastige situaties escaleren. De contactpersonen gaan altijd zorgvuldig om met deze informatie.  

Van elke bijeenkomst wordt een kort verslagje gedeeld in de werkgroep voor de gespreksgroepen. Daarin staat: 

We doen dit omdat we daarmee intervisie en onderling leren makkelijker maken. Ook is het voor ons als vereniging belangrijk dat we weten wat er in de groepen speelt en hoeveel mensen aanwezig zijn. En of/op welke manier eventueel ondersteuning nodig is.  

Ik heb een klacht of probleem 

Fouten en misverstanden zijn menselijk – het overkomt ons allemaal. We gaan daarom graag in gesprek als er iets is dat je onprettig vindt, of een probleem of klacht hebt.  

Probeer het eerst met de persoon in kwestie te bespreken. Lukt of kan dat niet, of leidt het niet tot een oplossing? We hebben een klachtenregeling waarbij je een beroep kunt doen op bemiddeling. Je kunt terecht bij het bestuur of de bemiddeling. 

Bij conflicten streven we naar gesprek en oplossing. Het bestuur wordt altijd door de begeleidende vrijwilliger(s) op de hoogte gesteld als er lastige of problematische situaties zijn in de groep. Deelnemers kunnen problemen ook zelf melden aan het bestuur.  

In het uiterste geval kan het bestuur besluiten om een deelnemer de toegang te ontzeggen en/of een vrijwilliger uit diens functie te ontheffen. Dat doen we nooit zomaar: we gaan altijd eerst in gesprek met alle betrokkenen en willen alle kanten van het verhaal graag horen. Zo’n ingrijpend besluit moet altijd zwaarwegende redenen hebben. Het wordt gebaseerd op, en getoetst aan het beleid van de vereniging.  

Heb je vragen of opmerkingen? We staan je graag te woord.